56173227 2267141973533499 6068100984595283968 n

Ομιλία: “Η Αξία της Αφήγησης για το παιδί”

Την Τετάρτη 10 Απριλίου πραγματοποιήθηκε στη Βιβλιοθήκη του ΕΠΑ.Λ. Μήλου μια εξαιρετική ομιλία από τον ψυχολόγο Ν. Κουντουρατζή με θέμα «Πες μου ένα παραμύθι. Η αξία της αφήγησης για το παιδί»*.
Την ομιλία παρακολούθησαν με ενδιαφέρον γονείς και εκπαιδευτικοί και ακολούθησαν ερωτήσεις και ανταλλαγή απόψεων. Ο σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων περιέβαλε την εκδήλωση με μυρωδάτο καφέ, βουτήματα και αγάπη!!
Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο στη βιβλιοθήκη γίνεται προσπάθεια να πραγματοποιηθεί μια παλιά ιδέα, η ηλεκτρονική καταγραφή των βιβλίων και η ένταξή τους στην εφαρμογή δανειστικής βιβλιοθήκης ΒΙΒΛΙΟΔΑΝΟΣ.
Στα πλαίσια της καταγραφής έγινε ενοποίηση των τριών τμημάτων της βιβλιοθήκης (τμήμα με βιβλία που παραχωρήθηκαν μέσω ΕΣΠΑ, τμήμα με βιβλία που έγιναν δωρεά στο ΕΠΑ.Λ. και τμήμα με βιβλία που έγιναν δωρεά στη μνήμη της Παρασκευής Ζούλια) προκειμένου να γίνει πιο λειτουργική.
Μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί περισσότερα από 6.000 βιβλία, μεταξύ των οποίων η ελληνική και ξένη λογοτεχνία καθώς και η λογοτεχνία για παιδιά και νέους, τα οποία είναι πια στη διάθεση των αναγνωστών για δανεισμό. Εντωμεταξύ η καταγραφή συνεχίζεται μέχρι την ολοκλήρωσή της.
Η καταγραφή και η οργάνωση της βιβλιοθήκης είναι ένα απαιτητικό έργο και θα ήταν αδύνατον να προχωρήσει αν δεν υπήρχαν άνθρωποι που πίστεψαν και βοήθησαν στην πραγματοποίησή του.
Πρώτα πρώτα ο διευθυντής του σχολείου Θοδωρής Καραμήτσος στηρίζει και δίνει λύσεις σε προβλήματα που προκύπτουν. Οι καθηγητές του σχολείου και κυρίως ο Βασίλης Μωραΐτης, ο Νίκος Γρηγοριάδης, ο Κώστας Αντωνόπουλος, ο Γιώργος Τούρλος και ο Φραγκίσκος Κολιαράκης βοηθούν πάντα σε τεχνικά, τεχνολογικά και ηλεκτρονικά θέματα. Φίλοι του βιβλίου μεταξύ των οποίων η Αθηνά Κόλλια, η Σοφία Σαμαρά, η Καλλιρρόη Πανουσιοπούλου, η Φρόσω Πασσαλή, η Νένα Πολάκη, η Ειρήνη Τούρλου, η Ράνια Παπαδοπούλου και μαθητές του σχολείου κατέγραψαν και καταγράφουν μαζί μας. Ο Θεόφιλος Παπαδόπούλος δημιούργησε και μας παραχωρεί δωρεάν την εφαρμογή ΒΙΒΛΙΟΔΑΝΟΣ.
Ευχαριστούμε τον Ν. Κουντουρατζή για την άμεση ανταπόκριση του και την ομιλία του που σηματοδοτεί την επαναλειτουργία της βιβλιοθήκης. Σας περιμένουμε στη βιβλιοθήκη κάθε Δευτέρα 6:00-7:00 μ.μ.
Τέλος, ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους όσους βοηθούν, σε όσους δωρίζουν βιβλία και ιδιαιτέρως στην συνθέτρια Ηλέκτρα Παπακώστα που σταθερά εμπλουτίζει τη βιβλιοθήκη με σημαντικά έργα.
Οδηγήτρια Πετράκη
Κατερίνα Τζιωτάκη
Σπυριδούλα Εικοσιπεντάκη
*Ακολουθεί περίληψη της ενδιαφέρουσας ομιλίας.
Πες μου ένα παραμύθι…η αξία της αφήγησης για το παιδί
Μία φορά κι έναν καιρό … ήταν τα παραμύθια. Αν σήμερα μιλάμε για την παγκοσμιοποίηση ως φαινόμενο οικονομικό και κοινωνικό, το παραμύθι μπορεί να καυχιέται ότι πρωτοπόρησε. Τρεις αιώνες οι γενιές των νέων ανθρώπων ακούνε τις ίδιες ιστορίες, μαγεύονται από τις περιπέτειες των ίδιων ηρώων και παραμένουν προσηλωμένοι στα ίδια πρότυπα.
Οι αδελφοί Γκριμ ξεκινάνε το 1812 την μετάδοση των μύθων, με το πρώτο τους βιβλίο, το οποίο καλλωπίζεται και μετατρέπεται σε σειρά παραμυθιών με την τελική έκδοση το 1857. Τα παραμύθια δεν είχαν τόσο την διάθεση να ψυχαγωγήσουν τους αναγνώστες, όσο να μείνουν καταγεγραμμένα ως στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς. Ακούγονταν κυρίως για τους μεγάλους στα πανδοχεία, στους στάβλους και στα δωμάτια που έγνεθαν οι χωρικές. Κάθε βράδυ , όταν γύριζαν σπίτι από τη δουλειά τους , μαζεύονταν γύρω από το τζάκι και άκουγαν τις ιστορίες που τους διηγούνταν οι γυναίκες τους . Έτσι ξεχνούσαν την καθημερινότητά τους και μεταφέρονταν σε μια ονειρεμένη εποχή . Με αυτόν τον τρόπο ξεκουράζονταν . Το παραμύθι σύμφωνα με τη λαογραφία είναι μια φανταστική ιστορία, που διαθέτει έντονα τα στοιχεία του μαγικού, του υπερφυσικού και του απίθανου. Συνήθως έχει πρωταγωνιστές υπεράνθρωπα όντα (όπως γίγαντες, δράκους, νεράιδες, κ.ά.), αλλά και πρόσωπα ικανά μέσω μαγικών αντικειμένων ή προσωπικής δύναμης για υπεράνθρωπα κατορθώματα. Το παραμύθι χρησιμοποιήθηκε αλλά και χρησιμοποιείται από όλους τους λαούς σε όλες τις εποχές για ψυχαγωγικό, διδακτικό και συμβολικό σκοπό.
Σήμερα ένα καλό παραμύθι έχει τεράστια εξελικτική, γλωσσική, παιδαγωγική και εκπαιδευτική αξία και δίνει την ευκαιρία στο παιδί να διαχειριστεί δύσκολες καταστάσεις, συναισθήματα, φόβους -ρεαλιστικούς και μη- κ.τ.λ., με έναν απόλυτα φυσικό και αβίαστο για το ίδιο τρόπο. Αποτελεί μια πολύ παλιά και ευρέως διαδεδομένη παιδαγωγική μέθοδο στους περισσότερους πολιτισμούς. Στόχος της είναι να μπορέσει το παιδί να αναγνωρίσει, μέσα από αυτήν, τον εαυτό του σε ανάλογες καταστάσεις και να κατανοήσει καλύτερα σημαντικά ζητήματα της ζωής. Η αφήγηση παραμυθιών, ιδιαίτερα όταν γίνεται από κάποιον με ταλέντο και μεράκι, έχει έναν μαγικό τρόπο να συναρπάζει τα παιδιά. Μας μαθαίνουν, επίσης, να εξελίξουμε μια εσωτερική ποιότητα ως άτομα, διαμέσου μηνυμάτων όπως π.χ. πως η αλληλεγγύη προς τους άλλους και η έντιμη προσπάθεια κάποια στιγμή επιβραβεύονται κ.τ.λ.
Με την είσοδο της τηλεόρασης στη ζωή μας και της, σε μεγάλο βαθμό, αντικατάστασης της αφήγησης ή του διαβάσματος παραμυθιών από ταινίες και κινούμενα σχέδια με φωνές ηθοποιών κ.τ.λ., η δυνατότητα των παιδιών για εξέλιξη της φαντασίας τους και της αμεσότερης και πιο ενεργητικής συμμετοχής τους σε αυτά έχει μειωθεί δραματικά. Τις συνέπειες αυτών των αλλαγών, όπως συνήθως συμβαίνει, θα τις μάθουμε κάποια στιγμή με ακρίβεια. Ας ελπίσουμε πως δεν θα είναι σοβαρές…